Direktlänk till inlägg 1 mars 2013

Att vara förälder åt någon annans barn; inte alltid så enkelt.

Av Kajsa Karin - 1 mars 2013 13:52

Hej på dej!

 

Hade jag vetat det jag vet idag hade jag inte stått där jag nu står. Detta är nog det talesätt som speglar mitt liv bäst just nu. För det är verkligen så; hade jag vetat hade jag aldrig, så det är väl tur för kärlekens skull att jag var så blåögd och naiv och trodde att jag skulle fixa livet som bonus förälder. Att vara förälder är svårt men att vara förälder åt någon annans barn är svårare. Enligt mig i alla fall. Inget är självklart och den outtalade kommunikation, samspel och närhet jag har med mina egna barn är svår att skapa med de andra två. Vi har haft en kultur krock av den värsta sorten och än är vi inte förbi. Kanske vi inte kan? Vad händer då?

 

Barnen är en sak i sig, det svåraste är avsaknaden av den andre biologiska föräldern. Hur förklarar man för ett barn att mamma inte kan, vill eller orkar bry sig? Glömda födelsedagar och brutna löften? Hur balanserar man för att olikheterna i förutsättningarna inte ska kännas allt för hårt? När mina barn åker på en veckas semester med farmor och farfar? Eller att de har en regelbunden relation till sin pappa? Jag kan förstå hur uttrycket mosaikfamilj uppstod för det är verkligen många små bitar som ska läggas för att få en fungerande vardag. Jag/ vi har försökt ett ganska bra tag nu men jag vet inte hur länge till jag orkar. När besvikelsen och frustrationen över att inte nå fram med mina tankar och känslor blir för stor och uttrycker sig genom ilska eller sorg ligger det nära tillhands att bara ge upp. Fast är det rätt att ge upp min vuxna relation som egentligen gör mig lycklig pga problem med  hans barn och ex? Frågorna är många men svaren få. Återigen är det bara tiden som kan ge mig svar på hur det ska gå. Jag lovade mig en beslutsfri period gällande min arbetssituation, har insett att jag behöver en i det övriga livet också.

 

Inga livsavgörande beslut före pingst! Jobbet tar jag tag i efter jul.....

 

Kram kram Kajsa Karin.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kajsa Karin - 28 augusti 2017 20:52

Hej där ute! Länge länge sedan jag befann mig på denna sidan. Tänkte att ingen läste längre och att sidan låg helt i träda. Fast idag dök det upp en push om att jag fått en kommentar! Visserligen bara spam men jag blev ju påmind! =)   Och Herr...

Av Kajsa Karin - 22 april 2016 10:13

Hej!   Igår så kom den. Utredningen var klar i sitt första steg. Nu kan äntligen arbetet börja! Och jag hade rätt! Tösen har diagnostiserats med ADD. Kampen har varit lång och kämpig och många gånger under åren har jag funderat på om omgivnin...

Av Kajsa Karin - 28 januari 2016 19:39

Hej på dej!   En lite nedstämd jag som sitter här. Egentligen är jag glad, vi har hittat ett hus att hyra och vi har bestämt oss för att ge OSS en chans till. OSS, mig och Älskling men även barnen så klart.  Nu till nedstämdheten, för tydligen ...

Av Kajsa Karin - 27 september 2015 12:50

Hej på dej.   Längesedan jag tittade in här. Igen. Mycket av det som jag gjort förut för att rensa tankarna har stått stilla en stund nu. Inget skrivande varken här eller i diktform, inget målande, inget syende; Inget. Kanske jag inte klarar ut...

Av Kajsa Karin - 2 juni 2015 14:59

Hej på dej där ute.   Så, nu har vi då bestämt nästa steg på resan kallad livet. Efter fyra år som sammanboende har vi bestämt oss för att bli särbos. Fortfarande gifta men inte boende på samma adress, inte ens i samma stad. Jag tar min tillflykt...

Presentation


En familj bara för att två blev kära

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards